Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 25 oktober 2014

Allemansrätten eller Allemansmöjligheten det är frågan.

Jag har under två dagar deltagit i en rad olika möten på Klarälvdalens Folkhögskola där man hade föreläsningar om ”Naturturism ur ett miljöperspektiv”.
För egen del redogjorde jag för de problem som är kring sjösystemet i DANO området m.m. och den genomgripande undersökningen som pågår för att höja områdets attraktivitet med start 2016. Före detta experten på Allemansrätten vid Naturvårdsverket Ingemar Ahlström höll ett långt anförande hur Allemansrätten håller på att förändras i och med folks fritidsvanor ändras och ökar i omfattning.
Ca 60 elever från ett antal folkhögskolor både från Sverige och Finland deltog i de olika seminarierna. Det är ungdomar som går Frilufts och ledarutbildning på 1-2 år.  
Ekoturismföreningen, Visit Sapmi, Konsumentverket, Naturens bästa m.fl. var med och hade inlägg.
Representanter från både Naturvårdsverket och Länsstyrelsen i Värmland var inbjudna, då man ansåg att just deras medverkan var ytterst värdefull, när man har så många blivande frilufts- och natur guider under utbildning.

Det är dåligt att dessa representanter inte ställde upp, och hade viktiga synpunkter för framtida naturturism. Man förlorade en hel del respekt genom att inte komma till träffen.
Tack Klarälvdalens Folkhögskola för ett värdefullt initiativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar