Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 26 oktober 2020

Nu känner jag mig ganska gammal 88 år sedan augusti, Men minnerna från detta brev finns lagrat hos mig.

Hej Preben Jag blev så glad av att se dig på tv för några veckor sedan. Jag heter Henrik Jonshammar och du har säkert glömt mig, men jag har inte glömt tiden på konfirmationslägret på Laxsjöns Friluftsgård 1961. Pastor Sunde och Gunnel Bågenholm lärde oss katekesen, och ett och annat om livet, medan du Preben satte oss in i friluftslivet. Du lärde oss paddla, bygga bivacker och klättra i berg. Vi var ute på hajk och paddlade till Baldersnäs och tittade på ljusbilder hos Albin Ahrenberg. På kvällarna berättade du rövarhistorier om MördarAnders medan vi frossade i Guns härliga kvällsmackor. Detta blev grunden till ett livslångt friluftsintresse. Min kompis Per-Henrik Svahn var också med på lägret. Tillsammans återkom vi under flera år, hyrde kanoter av dig och praktiserade vad du lärt oss. Vi sov under vår kanot i bästa Harry Macfie-stil. Sen blev det jobb och familj. Jag blev ingenjör på SAS, Per-Henrik skapade en importfirma. När barnen blivit halvstora tog PH och jag varje sommar med dem ut på äventyr för att föra arvet från Preben vidare. Macfie-andan har alltid lockat PH och mig även om det aldrig blev någon tur till Canada och Alaska. Harry Macfies alla böcker står i bokhyllan. PH övertalade Kanot-Gedda att bygga en Macfiekanot till honom och själv deltog jag en gång i en av Macfie-sällskapets träffar. På nittitalet vaknade ett intresse för havskajak. Sveriges Blå Band kändes övermäktigt, men PH och jag beslöt att göra det på vårt eget vis. Sommaren 1994 sjösatte vi under Svinesundsbron och paddlade söderut en vecka. Där vi sedan tog upp vid veckans slut fortsatte vi nästa år. Så höll vi på i fjorton (!) år. Varje sommar en vecka längs kusten med Haparanda som mål. Tyvärr strandade vår resa strax söder om Umeå 2008, men många härliga minnen blev det. Nu har jag hunnit bli 73 år. Per-Henrik gick tyvärr bort för två år sedan. Men friluftsintresset lever kvar, nu senast några vandringsdagar i Grövelsjön. Och hela tiden finns minnet av Preben kvar och jag tänker ofta på vad du betytt för mig och min inriktning i livet. Det var därför jag blev så glad att se dig på tv - still going strong. Hälsningar Henrik Jonshammar (pensionär i Falun)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar