Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 15 maj 2021

Ved som värmer flera gånger.




 

Så var nästan ett års vedförbrukning färdig kluven och ligger på tork. Jag har varit riktigt flitig! Nej det är en osanning och överdrivet. Veden till köksspisen gjorde jag ca 50 %, men veden till Jötulen gjorde en son och ett barnbarn. Suveränt och tacksamt när man får så fin hjälp. Ved värmer ju flera gången. Först när man fäller träd i skogen, när man körd den till vedboden där den sågas och klyvs för att sedan staplas och så när hösten kommer bärs vedbitar in för att värma både kök och hela huset. Det är en förmån att ha fin ved och bra reserv vid längre strömavbrott. Bra att alltid vara ett steg före.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar