Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

tisdag 2 mars 2010

Åter besök av 10 rådjur samtidigt,



I kvällningen var det åter 10 rådjur samman-
lagt och fick sin kvällmåltid. 6 stycken har inte varit här på ett par dagar, så jag har varit lite orolig. Geten med de 3 getkillingarna såg ut att må alldelas prima. Nu har vi ju kollat hela jaktområdet efter lodjur och inte hittat spår, och det är ett gott tecken. Men lodjuren brukar ju göra sporadiska besök i 10-14 dagar intervaller, så vem vet.
I dag satte dagsmejan in för första gången på riktigt, så nu börja all snö smälta på taken och det bildas fina långa istappar. som klingar när man slår på dom.
Ett av bilderna är med 3 rådjur på isen, men att få alla 10 på samma bild är nästintill omöjligt.

Rapport från Länstyrelsen meddelar att 12 av 20 lodjur på licensen är skjutna i Värmland, så det är kvar 8 stycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar