Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

fredag 15 oktober 2010

Älgjakten slut.


Så är den ordinarie älgjakten slut inom Risvikens Viltvårds-
område. Resultatet blev 5 vuxna älgar och 2 kalvar.
Laget kommer dock att ha en fortsättningsjakt på kalv i november månad.

En fin 15 taggare sköts men det finns flera liknande kvar inom området. Det är relativt gott om älg, men i år var det svårjaget på grund av vindstilla, kall klar hög luft och molnfritt

Vi såg många älgar på de olika passen men de slank igenom på sådana avstånd, där en bra jägare inte skjuter.
När licensen på vuxna älgar var fylld, kom det besked över radion från jaktledaren att endast kalvar var tillåtna.
Strax efter detta kom en "pinntjur" fram till mig och ställde sig i ca 5 minuter på ett avstånd av 5-7 meter. När drivaren som brukar kommar fram till där jag sitter, såg han älgen som då sprang framför flera andra skyttar som givetvis avstod från skott. Jag tror nästa att det var en "TAM" älg då den varit strax intill vid upprepade tillfällen för at äta nedfallna äpplen.
Tyvärr hade jag min kamara i ryggsäcken.

Nu är gevären uppställda och ca 17 kilo älgkött per jägare och drivare skall ordnas och frysas in för fina middagar i höst och vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar