Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

söndag 28 juli 2013

Mycket giftig sälsynt växt vid vid Base Camp.

I dag hittades en mycket sällsynt och giftig växt vid Nordmarkens Kanot Center.
Den bör enligt informationerna på nätet inte finnas just här.
Jag fann lite information på Google som jag kopierar och sänder med.

Spikklubba Datura stramonium
Spikklubban är dödligt giftig ock släkt med belladonna och bolmört. Den har liknande egenskaper som dessa; den är alltså narkotisk och mycket giftig. Den är även sövande och har en förmåga att trubba av känslor, vilket bl a utnyttjades av soldater som kunde tugga på spikklubba för att döva sina känslor under de värsta stunderna.
Den användes trots sin giftighet som kärleksdryck, eller snarare för att "droga" den tilltänkta, då spikklubba har den effekten att den trubbar av omdömet, samtidigt som den ökar lusten. Den har använts som drog av många olika folk, då den ger kraftiga hallucinationer. Förgiftning ger galenskap och leder inom kort till döden.
Inom medicinen har örten använts mot epilepsi, då den är kramplösande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar