Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

onsdag 11 juli 2018

Det är bra att tänka efter före och att tänka riktigt !


Jag funderar på hur en del tänker och handlar. Länsstyrelserna  utfärdar totalt eldningsförbud i skog och mark. Helt riktigt och förståligt. Suveränt. Därefter kommer det också förbud att använda sprit- och gas kök för matlagning utomhus. Också förståligt,  men där respektive brandchefer i kommunerna kan utfärda dispens. Också suveränt.
Det jag inte förstår från samma myndigheter är satsen ”iakttag försiktighet vid cigarett och piprökning i skog och mark”.  

Utan att ha vetenskaplig statistik vill jag påstå att just rökning har förorsakat betydlig flera alvarliga bränder än sprit-och gaskök. Så förbjud rökning i skog och mark också.

Det är bättre att tänka efter före och att tänka riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar