Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 15 oktober 2009

14/10 En heldag i skogen men ingen älg.


Eftersom vi skjutit fullt tilldelades vi en extra älg av Jaktkretsen. Styrelsen beslutade att vi endast fick skjuta ett vuxet hondjur. Givetvis kom det en stor skoveltjur med 20+ på hornen som skytten kunde bedöma Det kom andra älgar i för tät skog eller på för långt håll. Vi kunde bara konstatera att det finns gott om älg av alla sorter kvar i jaktvårdsområdet och den avskjutning vi gjort är helt jägarmässigt.
Givetvis kan en del ha negativa synpunkter på älgjakt, men jakt är att förvalta ett område och förhindra en hel del allvarliga älgolyckor mellan bilar och älg med dödlig utgång. De som sett en sådan olycka förstår säkert vad jag menar.
I dag torsdag15/10 var slakt dagen och vi samlades tidigt på morgonen för att stycka upp köttet. Medlemmarna i laget fick knappt 15 kilo kött vardera.
På bilden ser vi Torbjörn med en bog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar