Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 12 oktober 2009

Första dagen på älgjakten gav 4 älgar.










Tidigt måndagen 12/10 samlades knappt 40 älgjägare vid "värmen" i Risviken.Första drevet blev "Järnsjödrevet" Två älger sprang genom skyttelinjen utan att någon skytt av säkerhetsskäl kunde skjuta. Själv satt jag på ett fint stort hygge, men såg ingenting.
Nästa drev "Stordrevet" resultarade i att en älgko med kalv och en präktig skoveltjur sprang 15 meter från mig. Jag sköt kalven och lät de andra löpa. Nästa drev "Väster Åsarna", där jag sitter på pass Nr 1 kom det först ko, kalv och pinntjur. De rörde sig på så sätt att jag inte kunde skjuta.En stund senare kom den skoveltjur och ko, som jag troligen tidigare sett, men på för stort avstånd ca 200m, utefter efter sjökanten. Strax efter sköt en av kamraterna en kalv och en pinntjur som förmodligen var det ekipage som varit hos mig tidigare.Ca 10 minuter efter skjutningen kom ett ensamt djur, förmodligen en ko förbi på ca 30 meter, men då en bil samtidigt körde mellan mig och djuret var det bara att säkra. Strax innan jakten för dagen avbröts fälldes i ett sidohåll ytterligare en kalv.
På bilden ser man sonen Peter och barnbarnet Magnus hjälpa till att ta ur kalven.
Tack
PS.
Jag kanske skall nämna att strax efter kl 8 på morgonen är det 3 älgar runt vårt hus. Det får jag reda på när jag ringar till hustru Gun. De är vid flera tillfällem endast 2-3 meter från huset och håller på i cirka en 1/2 timme och går bland våra trädgårdsmöbler och äter på ett körsbärsträd och en vildappel.Kommer att publicera bild så snart det går på denna upplevelse.
DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar