Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

tisdag 29 december 2009

Nu är det vinter och kallt på riktigt i Risviken



För ett par år sedan var jag på norra Grönland på en längre slädtur tillsammans med 12 Inuiter fråh Qaanaaq, cirka ett 150 tal slädhundar och ett Tyskt företagsledar gäng.
På 14 dagar körde vi från Qaanaaq till Sioropaluk och tillbaka till Qaanaaq via Herbertön. Sioropaluk är världens nordligaste helårs boende boplats.Sedan körde vi vidare tillbaka mot Qaanaaq igen och ned mot Politiken Bräen, upp på inlandsoisen och så med till Moritssuak och avslutade själva slädturen vid Thule Air Base som amerikanarna byggde 1952. Vi hade väder från ca 10 minus ned mot ca 40 minus grader uppe på inlandsisen. Solen var uppe dygnet runt i slutet av mars månad.
Övernattning skedde i mycket primitiva fångshytter för en del av vännerna, annars var det primitiva tält på slädarna.
Att jag skriver detta innan nyår är för att få lite distans till varma hus, plogade väger, elspis för matlagning och välfyllda affärer och ett samhälle som bara skall fungera i alla väderlekar. När man gör en sån här slädresa blir svårigheter i det moderna samhället minimala för de som kan färdas vintertid i naturen. Ett av friluftslivets mål är ju att lära sig att "täcka bristande utrustning med kunskap i stället för att täcka bristande kunskap med utrustning"
Så ha det så gott i kylan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar