Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 10 oktober 2011

Årets älgjakt startade i dag.



KL 0700 samlades jaktlaget vid "värmen". Regler och kontroll av jaktkort m.m. genom jaktledarnas försorg, en återkommande procedur för att allt skall vara säkert och riktigt.

Första drevet det vi kallar "stordrevet" gav 2 älgtjurar och en älgko. Nästa drev var tomt på älgar. På eftermiddagen tog vi drevet "Väster Åsarna" som gav gammal älgko med en mycket liten tjurkalv. Ekipaget kom till mig där jag sköt kalven och grannskytten fick älgkon.

Sedan kan ju många frilufts vänner ha synpunkter på älgjakt, kanske främst de som bor i storstäder. Nu är det dock på det viset, att både värdefull skog och många dödsolyckor och personskador förekommer på grund av älgar och där kanske just Värmlands län leder den negativa statistiken, detta gör att vi måste begränsa älgstammen. Svårare än så är det inte.

2 kommentarer: