Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

onsdag 23 maj 2012

Harry Macfie den svenska äventyraren.

Harry Macfie var den svensk från Lyckorna i Bohuslän som i början på 1900-talet bland annat var guldgrävare och pälsjägare i Canada i sin ungdom. Har  var den som först tog den canadensiska kanoten till Sverige. Byggde på sitt kanotvarv i Lyckerna ett bra antal fina Macfie kanoter i 3 olika storlekar. Själv har vi i familjen 4 stycken. Under mitten av 50 talet tog Mårten Gedda över tillverkningen och i dag är det sonen Björne Gedda som för traditionen vidare.
För en del år sedan bildade ägare av Macfie kanoten en klubb som i dag har ca 100 medlemmar.
Du kan läsa om denna fin klubb på  www.hmcc.se. Det är medlemmar som har den rätta stilen med paddling , naturhänsyn och älskar träkanoter, som man vårdar ömt, Klubben har 2 årliga möten där  tre dessa har varit här hos oss under åren.

Kan i dag stolt meddela att vi fått in vår LOGO på klubbens hemsida.( se ovan)
Jag tacka de ansvariga främst Mats.
2 fina kanoter i trä spantbyggda, det gäller att ta vara på sådana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar