Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

tisdag 8 mars 2016

Bockarna Bruse


Det är underligt med djur. Varje kväll nu under vintern kommer rådjuren framför mitt kontorsfönster. Mellan KL 17:00 17:30 kommer de. Det är som i den Norska sagan om Bockarna Bruse fast i omvänd ordning. Först kommer ”storbocken”. Tar för sig av ren pellets. Sedan kommer mellan bocken och sist kommer minstingen, den har knappast några horn ännu. Men de äter med god aptit och snart är de riktigt feta precis som i sagan om Bockarna Bruse som gick över bron, där stygga trollet bodde under men blev stångad av den största av bockarna. Hos oss håller den stora bocken ganska noga ordning på de mindre bockarna.  Nu kanske mina jakt vänner förstår varför jag numera inte jagar rådjur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar