Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 24 september 2012

Nytt älgrekord 2012.

I  veckohyra av vårt hus Bockudden ingår en ca 2 timmars Älgsafari för de som hyr stugan. Just nu har vi 4 gäster från Polen och vid kvällens älgtur hade vi nöjet att se inte mindre än 12 älgar. Nytt årsrekord. Först ko med kalv och strax intill ko med dubbelkalv.  Sedan fick jag syn på en stor tjur, lockade lite och strax kom en 4 taggare i sällskap. Bortom dessa var den en ko och en kviga ca 100 meter bakom. De båda tjurarna kom allt närmare men som vanligt dåligt ljus så bilderna blir lite skakiga med en stort teleobjektiv. Tjuren var en stor skoveltjur med minst 14-16 taggare,imponerande.
Strax efter en ensam kviga i en havreåker.
På resan åter till Risviken stod en ko med kalv strax intill vägen, men mörkret hindrade bra bilder.
Kul att det var så många kalvar med det har det inte varit förut i sommar.
Som bonus fick gästerna också se 6 rådjur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar