Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

söndag 23 juni 2013

Tillbaka för tredje gången.

"Vi vill undvika för mycket folk på kanotturen". Det var ett önskermål från dessa två danskar som är här för tredje gången. Vi visade dom en specialtur där de i stort till 100% kan vara ensamma i kanotområdet.

1 kommentar:

  1. Käre Preben,

    Vi blev tipsade om din eminenta bok Kanotboken (utg. 1978) (tack för matnyttiga tips och gediget förarbete!) och den har hjälpt oss mycket i förberedelserna inför vårt stora kanotäventyr! Jag kan redan nu tacka för tipset om den enkla presenningsbastun - på många av våra tidigare friluftsäventyr har den varit ett självklart inslag!

    Nu när vår långa resa närmar sig har vi dock några kompletterande frågor:

    - Vi noterade att du har valt bort kniv och gaffel till förmån för träskeden. Smart! Funkar (hård-)plast lika bra? (Dock blir det ingen mer spaghetti och köttfärssås. Tur att vi körde en testrunda! ;-)) (

    - Vi lade märke till att du valde bort tandborste i din packningslista. Var det ett aktivt beslut, och har du i så fall några alternativ som finns tillgängliga i naturen?

    - Bra att du tar upp farorna med kombinationen alkohol och friluftsliv. Folk förstår inte de oerhörda riskerna. Du nämner att det kan ske tillbud nattetid, och med tanke på att samtliga i vårt sällskap mer eller mindre är lekmän vad gäller kanotliv vill jag passa på att fråga dig som har så goda kunskaper: har du några konkreta exempel på faror att hålla utkik efter nattetid?

    - Jag blev fundersam när jag läste ditt tips om att äta i en träskål eller en enliters mjukplastskål

    - Gällande badbyxor: det är några i sällskapet som menar att badbyxor är praktiskt vid paddling, eftersom vi rör oss i våta miljöer. Men du skriver att man kan få ont i magen, hur menar du? (Kan vara bra att veta riskerna!)

    Vi beger oss ut på djupare vatten redan på fredag (28 juni). Jag vore oerhört tacksam för skyndsamt svar. :-)

    Återigen, tack för en lysande guide!

    Med vänlig hälsning,

    Mats

    SvaraRadera