Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 1 mars 2010

Lodjursjakt i snöyra och djup snö.


Ett tiotal jägare samlades tidigt i gryningen i Risviken för att jaga lodjur. Värmland har fått en licens på samman-
lagt 20 lodjur. För vår del i Risviken vill vi gärna hjälpa den lilla stammen av rådjur som är kvar och förhoppningsvis med mångas hjälp klarar den, för den tuffa vintern. Vi lägger ned ganska mycket pengar på stödfoder inom viltvårdsområdet.
Vi började dagen, med att i djup snö, spåra av ett närområde strax vid kanotcentret. Det var igensnöade spår, så vi kunde inte tidsbestämma om de var gamla eller nya. Negativt resultat när vi sökte genom denna såt. Därefter gjordes en större spårning söderut, men även här kunde spåren inte tidbestämmas. Det beslutades att vi skall söka nya spår i morgon. Det kommer dock att vara sökning från kl 0300 i natt och själv skall jag söka under senkvällen.
Total sköts 10 lodjur i Värmland första dagen enligt Länsstyrelsen.
Bilden är från "värmen" som vi kallar samlingsplatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar