Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 24 juli 2010

Tänt var det här, vindskydd nedbränt.


I dag vid 12- tiden ringde vår granne söder om oss, och meddelade att det brand ute på Lövnäset. Vi ringde 112 och larmade brandkåren. Själv åkte jag ut för att få en överblick. Kraftig rök över skogen, men jag kunde snart meddela räddningsledningen att det inte var skogsbrand. Ett norsk par med båt, hade påbörjat släckningsarbetet med en hink med vatten och vår granne kom med två hinkar och hjälpte till så att inte elden kunde sprida sig till skogen. Strax efter kom räddningstjänsten med brandbåten och påbörjade släckningsabtet.
Vindskyddet helt borta och troligen är det resultat av en dålig släckt eld i eldstaden, där glöder blåst in under vindskyddet och förorsaket elden.
Det gäller att vara ytterst försiktig med eld även i de fasta eldstäderna där eldning ännu är tillåtet, men fortsätter värmen kan det snart bli eldningsförbud inom hela området. Så var ytterst försiktig med både eld och campingkök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar