Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

fredag 9 december 2011

Första riktigt svårt väglag förvinter 2011.

I natt drabbades Nordmarken av mängder med blötsnö och regn. Var på väg till Vännacka för att få rökt Älgkött. En bit norr Årjäng på väg 172 låg ett stort släp i diket, Dragbilen stod tvärs vägen.Vägbanan var snö moddig och jag har ofta funderat på varför lastbilar och bussar får köra utan godkända vinterdäck vintertid.
Oavsett vad myndigheter, vägverket, buss-och lastbilsföretag tycker så är det klart en stor fara för andra trafikanter, att ha dessa stora fordon, med högfart körande på vinterväglag med sommardäck.
Pressade tider, lönsamhet m.m bör inte styra andra trafikanters liv.

Hörde i går en debatt om dubbade däck eller inte och vad som var bäst. Svaret var:
anpassa farten till väglaget, ganska klart och riktigt.

Får internationella gäster i Nyår och jag har meddelat dessa att de måste ha vinterdäck om det råder vinterväglag, så är lagen i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar