Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 4 maj 2013

Det är en konst att utspisa sex personer med en fisk..

Sex glada danska sportfiskare fick under morgonen en fin Regnbåg Lax i kanotviken. De skall grilla denna i kväll och få den fina fisken att räcka till hela gänget. Jag vet en som för ca 2000 år sedan utspisade 5000 personer med fem fiskar, men de var säkert större.
Hur det än är, så är fisket i sjöarna suveränt i området och det säljs många fiskekort, och folk kommer långväga för att fiska ett par timmar eller upp till en hel vecka.
Styrelsen för Västra Silens Fiskevårdsområde beslutade vid sista årsmötet om omfattande åtgärder för att förbättra fisket ytterligare. Handikappbryggor, rensning av vissa lekbäckar och utdikning samt inplantering av bra sättfisk.

Detta gynnar sportfisket både för lokalbefolkningen och gäster. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar