Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

söndag 7 september 2014

Livskvalite och egentid !

Tänk så dåligt vi har det som bor på landet. Långt till affären och macken för min den 12.3 km. enkel väg. Inga stora konsert salar, inga teatrar, spontan lokaltrafik, inga operahus och stora museer med andra ord vi är på undantag.
Så på lördagen fick jag hålla tillgodo med ett par timmars 4-hjulingskörning med lekgrus till öringsbäckarna nån kilometer från vårt timmerhus vid stranden. Vid frukosten tände jag i den öppna spisen det är en regel att på helgen brinner det in fin eld vid frukosten.
Sedan blev det en båtfärd till ett bra svampställe och lite fika på stranden innan vi började fiska på återfärden. En lätt lunch och så färd till bra lingonmarker för ett par timmars plockning av ”skogens röde guld”. När vi ändå var i området körde vi till en av de högsta höjderna för att lyssna på varg som bevisligen finns i omedelbar närhet. Natten innan var det fullmåne och månes lyste klar i förnatten medan vi bekvämt satt på höjden och lyssnade, givetvis med en mugg kaffe och en bulle. Vi hörde ingenting under de timmar vi satt, endast en bil vars förare tydligen var ute i samma ärende.
Nu kan man ju fundera på livskvalité. Är det neon, ljud, trängsel och att betala för upplevelser och ha allting inom ett fåtal hundra meter från bostaden eller är det tystnaden, ensamheten och själv bestämma takten som värdesätts. Jag har gjort mitt val.

Tyvärr syns ett antal nybyggda vindkraftverk i horisonten och det är bara att hoppas på att tystnaden inte förstörs, men det är säkert några som tjänar på att bryta tystnaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar