Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 31 mars 2018

Så var det april igen !


MSB! Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har i dagarna hänvisat medborgarna i Sverige att ha ett lagar av proviant, vatten och andra förnödenheter för minst 72 timmar. Detta skall underlätta för folk att klara sig vid strömavbrott m.m.
Ett av de stora problemen är i höghus i tätort, där vatten inte kommer ur kranarna och att en normal person behöver ca 2 liter per 24 timmar.

Nu har NASA i USA tagit fram Frystorkat vatten ( Dehydrated water ) i flaskform. Man öppnar korken, skakar i ca 1 minut och innehållet i flaskan börja suga till sig fuktig luft som omvandlat till rent vatten.

Jag har provat med vanligt kökssalt och efter en ca 70 minuter hade jag ca ½ liter rent vatten utvunnit från luften.
NASA´s SERIENUMMER  är 1 16 18 9 12 - 1 16 18 9 12.

Om man tar siffrorna i nummer ordning så får man fram texten tydligt vilken siffra som motsvarar en bokstav.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar