Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 5 juli 2018

När förnuftet segrar !


Under mera än 30 år har jag kämpat för att få till godkända lägerplatser i DANO Kanot område. Numera är det en styrelse och ett antal anställda som håller ordning, hjälper gäster med information, städar och ser till att allt fungerar. Kul att mina idéer efter alla år fungerar.
I dagarna har man utfärdat totalt eldningsförbud med öppen eld i området. Helt förståligt.Vi vill alla ha en grön skog och inte en svart. Det finns numera ett 110 tal godkända lägerplatser, där det bland annat finns eldstäderna som är godkända av respektive räddningschefer i kommunerna.

Så utfärdar man på Länsstyrelsen i Värmland utöver totalt eldningsförbud, även användning av gas eller spritkök i hela Värmland.
Med andra ord 100- tals svenska och internationella gäster i området kan inte laga till sin mat.

Vid samtal med räddningstjänsten i Årjäng fick vi till en dispens,  så nu kan kanotister få använda gas- och spritkök på de godkända lägerplatserna. Sunt förnuft har segrat.
Att hitta bra lösningar kallar jag för det ”goda värdskapet”.

"My the Forest be with you green and not black".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar