Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 11 augusti 2018

När stormen slog till.


I stort 60 år har jag hyrt ut kanoter till svenska och internationella gäster. Under alla dessa år har det givetvis varit varierande väder. Allt från solsken under flera veckor till ett år då vi fick 1 dm snö den 12 juni.

Denne säsong har varit mycket annorlunda än tidigare. Varmt i överkant upp mot 34 grader, vindstilla, blå himmel i många veckor. Eldningsförbud under lång tid. Man har inte ens fått använda sprit- eller gaskök.
Så torsdagen den 9 augusti kunde jag inhämta information om att det skulle bli en ganska svår storm. På morgonen sände vi ut SMS till samtliga kanotister ute på tur. Vi meddelade att de skulle vända åter till Base Camp tidigt senast fredag middag eller hitta en säker lägerplats.

Vid middagstid började den svåraste stormen jag varit med om. Ett tiotal träd på lägerplatsen välte. En stor gran föll över hus vi kallar Guides Cabin. De som inte återvände till Base Camp hade vi förbindelse med via telefon och konstaterade att allt var OK och att ingen var på sjön i ovädret.
På Base Camp tappade vi strömmen när en stor gran föll över ledningen och slog ut all el på Kanot Centret. Inget vatten, inga toaletter, inga duschar och allt som behövde ström slutade fungera.

I dag lördag 11 augusti vid 15- tiden fick vi tillbaka strömmen tack vara ett par suveräna reparatörer från Vattenfall, så nu kör vi som vanligt.
Det har varit många nödlösningar och hårt arbete för att våra gäster skulle hade det rimligt drägligt.

Tack för att alla förstod problemen och verkligen hjälpte oss på alla sätt. Respekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar