Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

onsdag 23 januari 2019

1+1 är inte alltid 2 tycker några, men de är få.


Var med i dag 22 januari ett inslag för SVT ang. att man vill i stor utsträckning släppa fram strandnära bebyggelse i oexploaterade  natur områden. Jag har förståelse för detta, att människor vill bo vid vatten. Men det finns så många flera människor, som också vill vistas vid vatten och orörd natur.  Varför skall ett fåtal förstöra för många ?

Det är som en fågel med två vingar, en höger och en vänster vinge. Om endast en vinge används blir det inte mycket till flygning, men samarbetar båda, ja då kan man flyga. Jag menar, att genom förnuftig och långsiktig planering, med hänsyn både till människor och natur kan det fungera.

Många har sagt att ” naturen är ett lån från våra barn” och det är vår skyldighet att se till att friheten och att få vistas i den inte försvinner på grund bekväma kortsiktiga ställningstagande.

”Hur kan man köpa eller sälja himlen eller markens värme. Om vi inte äger luftens fuktighet och vattnens glittrande, hur kan man då sälja den”.

Citat av Chief Seattle när han år 1854 talade inför presidenten i USA. Vi har mycket att lära av hans tal.


I dag 23/1 dvs dagen efter TV inslaget har jag mottagit ett 100 tal gillande. Många delningar på Facebook och klapp på axel när jag var i byn. Hade väntat mig lite mera  än fram tills nu att några (2 ) som tycker att vi skall exploatera av naturen hört av sig, men det kanske kommer. Alltid bra med olika åsikter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar