Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

söndag 14 november 2010

Så var älgjakten troligen slut för säsongen 2010.








Perfekt väder. Tidig morgon, lite svag vind från sydväst, ett par plusgrader och fuktigt på marken. Första såten gav en intensiv jakt med älgarna/älgen försvann,de gick troligen i sjön och simmade till en ö. Strax efter nytt hunddrev som visade sig vare en kviga som fick passera genom skyttekedjan, vi hadde ju bara jakt på kalvar.
Sista drevet för dagen blev på tidigare iakttagna spår efter ko och kalv. Själv fick jag ett general pass och mycket riktigt efter ca 30 minuter kom en fin älgko med en stor tjurkalv till mig.Skott och kalven blev kvar på hygget. Strax efter kom hunden, men den fortsatte efter ko. Hundföraren och en kamrat kom och tog hand om kalven, själv fixade jag med transport till slaktboden. En fantastisk fin jakthelg med jägar kamrater och familjemedlemmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar