Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 30 december 2010

Extremt friluftsliv i 41 minus.



Just nu upplever Sverige en ganska kall vinter med mycket snö. Vägar stängs , tåg kommer inte fram, bandvagnar kör ut mat osv. Vi är tydligen inte vana vid denna form av väderlek. För en del år sedan var jag på en lång slädtur på norra Grönland, norr om Qaanaaq. Vi hade som kallast 41 minus uppe på inlandsisen. Snacka om friluftsliv under extrema förhållande.
Vårt transport medel var hundslädar och de fungerade i alla temperaturer. Bivackerna var tält på hundslädarna och provianten tillagades på gamla fotogenkök som fungerade. Vi var inte i behov av elektricitet, som här hos oss ibland inte fungerar.

Att jag skriver om detta, är att de som sysslar med friluftsliv, lär sig att klara sig utan det moderna samhällets bräckliga "service".
Jag har börjat fundera på, om det i dag börjar bli
"så bekvämt att det ibland blir obekvämt"
fast många inte har förstått detta.
Ja, man kan fundera.
Så gå in för att gå ut.


Bilden är från norra Grönland uppe på inlandsisen ca 1300 öh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar