Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 24 oktober 2009

Den som inte hugger veden själv gör de största eldarna.


Elden är ju människans äldsta hjälpmedel. Än i dag är elden miljoner människors möjlighet till att laga sin mat, få värme och ljus samt i vissa områden ge skydd mot farliga djur.
Vi människor i den "moderna" världen har elden som en mysfaktor, att sitta framför den öppna brasan i huset eller vid en lägerelden i samband med friluftsliv. Elden är en vän, men också en farlig fiende, om man inte handskas rätt med den.
För egen del, har vi i huset, 5 platser där vi kan utnyttja elden. Laga mat, få värme, trivas, baka i vedungnen osv. En klar fördel vid elavbrott.
I dag avslutades vedhuggningen för vintern 2010-2011. Nu kan denna ved torka i minst ett år. Vedboden för den säsongen är full och runt huset har jag staplat den ved som inte får plats i vedboden. Härligt att se på när man går förbi, tänka på många timmars arbete.
Det är ju också så att ved värmer flera gången. När man fäller, klyver, staplar, bär in och så småningom eldar. Att elda rätt är en konst, som man lär sig genom år av erfarenhet.
"Må röken från många lägereldar åter sticka era ögon"/ PM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar