Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 29 oktober 2009

Gammal kanot föds på nytt.


I slutet på 60-talet köpte jag en Macfie kanot som Mårten Gedda byggde. Han hade inte byggt träkanoter på flera år, men jag lyckades få honom att bygga en till mig.
Den har nu under årens lopp, och efter 1000 tals kilometer, börjat bli "bättre begagnad" och i behov av en uppsnyggning. Det har leget "storerat" ett antal år eller som någon sa " kommit till långvården". Nu när Macfie klubben hade sitt möte för ett par veckor sedan, tittade en del av kamraterna på denna kanot och föreslog att jag skulle börja en totalrenovering. Sagt och gjort, nu är den i verkstaden strippad för allt och en intensiv slipning är påbörjad. Det blir höstens kvällarbete med slipning, reparation, omdukning och till sist impregnering och målning.Jag återkommer efterhand som arbetet fortskrider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar