Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 18 augusti 2011

High Chaparall 45 års jubileum i år.

För 45 år sedan fick BIG BENGT sin idé att starta High Chaparall. Det var en del år efter att vi börjar med kanotuthyrning. Big Bengt vågade satsa på någonting som inte förut hade funnits i Sverige. Han byggde, trots en del svårigheter, upp sitt fantastiska Western Fort, High Chaparall.
Själva började vi med kanotuthyrning, och även här med en hel del svårigheter under de första åren. "Att leka indian" och så kallades jag "sista mohikanen". Men all omtalan är ju av godo, så det vi började har nu växt till oanad omfattning i Sverige.
Jag har i dag besökt High Chaparall i studiesyfte. Se hur andra lyckats. En av de första tingen jag fick se, var ett stycke trä med information om Harry Macfie. Den vildmarksman som intruduserade mig i kanoting, långfärder och friluftsliv, främst genom sina böcker. Senare har en del, ca 100 personer bildat The Harry Macfie Canoe Club. Vi har alla äkta Macfie kanoter antingen byggda av honom eller av Morten Gedda som senare övertog hans tillverkning.  Harry är död sedan många år, men hans sätt att paddla och omgås med kanot lever vidare. Jag har på 70 talet träffat Harrys dotter  Inga, 4 dagar innan julafton 1976, där jag fick höra om Harry Macfie´s äventyr och fick en del bilder på hennas äventyrliga far.
Nu hittade jag ett samband med den stil som Big Bengt hade på en av sina resturanger, ett rum dedikerat till Harry Macfie. 
Medan jag strövade runt i High Chaparall och såg på alla uppvisningar och annat, så plötsligt kommer den nu 80-åriga Big Bengt gående långt inne i sitt museeum. Han stannar och vi börjar tala lite om High Chaparall och jag nämner i förbigående Harry Macfie och lovar honom en kopia på en bild som jag har i mitt ägo, visande Harry Macfie tillsammans med sin vän Sam Kilburn någonstans i Canada. På något sätt blev en cirkel sluten.

En sak som imponerade på mig var den Western Show som visades av mycket professionella stuntmän och kvinnor.

Det fanns en indian by där deras TeePee tyvärr var lite sunkiga, men det är säkert inte deras fel.

Det fanns mycket se och uppleva och det är alltid nyttigt att se och lära vad som man gör bra och vad som kan förbättras.
Bodde suveränt och fich en synnerligen fin och välsmalande riktig Cowboy måltid. High Chaparall är värt ett besök.


Hand´s up


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar