Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 6 mars 2014

Naturen börjar vakna - för tidigt eller ?

 Just nu börjar naturen vakna. Enligt Meteorologisk beräkningarna har vi vår nu - än så länge. För ett par dagar sedan kom bävern fram i närmaste lilla tjärn. Utanför hyddan flyter det nu upp avgnagda pinnar från lövträd som bävern haft som vinter förråd. Kungsörn, tranor, sångsvanar flyger över oss lite då och då de senaste dagarna på väg norrut till sina häckningsplatser. Canada gässen kommer också och det syns på stranden i kanotviken, stora spår efter deras fötter.  Jag spanar varje dag mot ett fiskgjuse bo, men ännu är det ingen kommen, det dröjer säkert inte länge förrän de kommer nu när det är helt isfritt i fiskevikarna.   Ett par gäddfiskare kommer nu till helgen för att ta det vi kallar för Isgädda och det brukar gå riktigt bra.   
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar