Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 16 juni 2014

Få nöjen -eller?

Vi som bor i landsorten, som statsfolket säger, har för få nöjen påstår dom. Inga konsertsalar, stora arenor, mängder av museér, massor av biografer och alla de andra nöjes arrangemang som finns i de stora städerna. Vi lever i ett nöjes uland. Synd om oss på landet som inte har dessa grejor.
Men jag ställer inte upp på det. Vi har naturen in på knutarna av vårt hus. Fiskgjuse på närmaste ön. Älg, och rådjur på gårdsplan ibland. Vargar några kilometer norrut. Vi är utan väsen och statsljud - skönt. Kan se fullmånen från gräsplätten utanför huset. Känna värmen från solen när den stiger upp över skogskanten. Andas frisk luft. I kvällningen  framför den öppna elden utomhus kan vi höra Storlommens skrik över sjön och där även dra upp en och annan fisk till självhushållet i stället för att betala 140:- för ett par abborrpinnar i ett stort köpcenter.
Vi röjde nedanför vårt hus och hittade en fin Gullregn buske som sparades till allas glädje. Det senare raderna ovan kallas för livskvalité.
Det är också ett nöje det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar