Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

fredag 10 juli 2015

STAPELEN



Det finns ingenting bedrägligt med en vedstapel. Den förlorar inte i värde på börsen. Den rostar inte. Den tar inte ut skilsmässa. Den bara står där och gör en enda sak-väntar på vintern. Ett kapitalkonto som påminner om dig om arbetet du lagt ned på den. Gråkalla januaridagar kommer klamparna att väckas till liv de vardagarna du sågade, klöv, staplade och ordnade inför kylan. Du minns den vresvuxna kubben som vägrade att låta sig besegras av yxan. Där är det där vedstycket som hamnade snett så att hela stapelen rasade. Där är du. Men nu är det snart vinter och du ska in i eldstaden.

(citat från Lars Myttings bok VED) och jag håller med till 100% 
Det är en del av vår tid när vi inte arbetar med kanotuthyrning och friluftsliv för våra kunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar