Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

tisdag 20 april 2021

En kämpe har fallit.















I slutet av 60 talet var jag instruktör på en Engelsk Outward Bound skola i Eskdale under en månad. Jag var huvudinstruktör för att 20 tal grabbar i Shackleton gruppen. Under en vecka körde vi bland annat ett program som hette The Duke of Edinburgh Avard. Ett tufft friluftsprogram i bergen i Lake Distriktet. Långa förflyttningar och alla kontroller låg antingen nere i en dal eller på en hög bergstopp.

Strax före Julen 1967 tror jag, blev jag uppringd en engelsk Gentelman Mr. John Ambler, då gift med den svenska prinsessan Margareta. Han bjöd mig upp till slottet i Stockholm på uppdrag av just Prins Philip, The Duke of Edinburgh, för att jag kunde starta Outward Bound Skolor i Sverige. Jag meddelade att sådana resurser hade jag inte utan det var bättre att tala med IBM, Volvo, Eriksson eller liknande. Det hela rann ut i sanden så att säga. Synd men fakta.

Flera år senare har jag besökt Outward Bound i olika länder. Minnesota i USA, skolan i Ontario  Canada. Skolan vid Oloitoktok i Kenya, som tyvärr var stäng när jag var där, men också skolan på Borneo i Kota Kinabalu, Sabah, där chefen Mr. Davis, som jag träffa tidigare i England nu var ansvarig för denna skola.  Spenderade ca en vecka med en av instruktörerna i Djungeln och mötte en del av lokalbefolkningen från Iban och Punan stammarna, som jag tidvis hade som guider samt, ett besök i nationalparken vid ett av Asiens högsta berg utanför Himalayas bergkedja nämligen berget Kota Kinabalu som just Outward Bound skolan bestiger under ett par dagar

När jag var vid Outward Bound skolan i Kota Kinabalu bad Mr. Davis att passa hans telefon under några minuter. Då ringd en tjänsteman från Sultanatet  Brunei och bad att jag skulle tala med Sultanen av Brunei.

Så blev det och Sultanen bad mig meddela Mr. Davis att, dottern till världsbankens chef skulle bli hämtad av hans flygplan och flygen till USA. Hon hade blivit skadad under ett seglings arrangemang när man hade ett The Duke of Edinburgh Award äventyr med Outward Bound skolan från Hongkong.

Under ca 10 år har vi årligen, från en skola i England, kört just ett Duke Of Edinburgh Award med ett kanot äventyr som haft stor framgång här i Nordmarken.

Så mina tankar gå till nu framlidna Prins Philip, The Duke of Edinburgh och allt han har gjort för ungdomar genom sitt personlige arrangemang, för att få just detta program och Outward Bound skolorna i hela världen som genomför The Duke of Edinburgh Award, som har utvecklats till gang för 100000 tals ungdomar och deras fostran genom friluftsliv och strapatser över hela världen

Det är med stolthet, att jag i mycket liten skala varit delaktigt i just det Prins Philip en gång startade.

Årligen deltar ca 250.000 ungdomar över hela världen i just The Duke of Edinburgh Award under mottot. TO SERVE, TO STRIVE, AND NOT TO YIELD.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar