Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

lördag 5 mars 2011

Risviken gör skäl för namnet.


Efter ett par intensiva dagar med fällning av skog är den stora maskinen nu klar. Nu när man kör eller går på stora vägen söderut ser man Västra Silen genom en gles tallskog. Om några dagar körs allt virket ut för vidare transport till sågverket. Det är ju alltid en fråga om naturhänsyn, estetik, lönsamhetoch hur man skall använda sina skogsarealer.
Det vi har fällt var mogen skog enligt den skogvaktare som hjälpt oss med klasseficering.
Nu kommer det ju att under ca 1 års tid vare en del ris på området, men inte så det stör vår verksamhet.
Är det någon som är sugen på att hämta ris så är det fritt fram (nej jag skojar lite igen) .
Det blir nog så att vi själva får ta bort ris som ligger olämpligt.
Bra att huggningen blev gjort i vinter, minimala markskador och ingen inverkan på fågelbo med ägg eller ungar.
Eftersom det enligt experter är en boplats från stenåldern någonstans, så var det ett lite området vi inte fick lägga ris på. Beviset för denna boplats, som man inte vet var ligger, var ett fynd av en bit flinta på stranden!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar