Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 11 april 2011

Isarna snart borta


Isarna är nu snart på väg bort. Det är breda råkar efter stränderna och många stor vatten öppningar längre ut. I dag 18,2 grader varmt i Risviken. En citronfjäril syntes och på senkvällen började Kattugglorna höra av sig. Har tänt en lägereld och nu skall vi "Kura skymmning" och se om vi kan trimma ugglorna. Dagarna går delvis åt till vedhuggning för 2012-2013 och det är en fintorr vårluften, så¨det torkar snabbt. Ved skall ju vara ute till strax före midsommar, då skall veden in i vedskjulet.

Tussilago är det över allt och de första späda bladen till blåsippor syns i slänten ned mot sjön.


21:25 hördes Storlommen mot söder.

En Morkulla (första för i år) flyger förbi vart femte minut och ugglorna är i trim och svarar på mina lockrop ute på Bockudden.

22:oo Ett par Canada gäss slogs ute på holmen där Fiskjusen brukar hålla till och där landstignings förbudet nu har trätt i kraft den 1 April.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar