Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

onsdag 12 oktober 2011

Älgjakten slut för år 2011.

Tidigt i dag onsdag avslutade vi årets älgjakt. Vår licens var på 5 vuxna och 7 kalvar. Detta resultat följde jaktlaget till 100% .
För egen del sköt jag åter en kalv på tisdagen. Sista dagens morgonpass började strax innan fullmånen gick ned över Västra Silen. En underbar höst morgon med lite frost på marken och helt vindstilla. Runt skogarna hördes grannlagens rop från drevkarlarna, och några skott ekade över sjön. En fantastisk naturupplevelse. Av de 12 älgarna på licensen sköt sonen och jag 5 stycken dvs. 41.7%. Lite tråkigt då jag gärna ser att unga nyblivna jägare får en chans till sin första älg.
Läser också i dag i NWT, att det under året fram tills i dag varit 1.721 viltolyckor på våra vägar inom Värmlands län. Det är en olycka på 10,6 på 1000 bilar, ett skrämmande resultat, så de som är mot älgjakt kanske förstår bättre.



Som en liten extra säkerhetsåtgärd har vi märkt ut alla skyttar med "Hunter" så att älgarna förstår att se upp. Nu påstås det dock från sakligt håll att svenska älgar inte förstår och kan läsa engelska, så det kanske var på grund av detta som älgjakten gick så bra.!!
Även älgarna sätter numera ut skyltar där de går.!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar