Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 7 november 2011

Fått tag i "gammal" bilder från Svartisen Expeditionenn 1962

Jag fick för ett par dagar sedan en gammal bild. Den togs 1962 i Mo i Rana Norge.Han som håller i isyxan sände bilden till mig. Det var när vi kom tillbaka från vår vinterbestigning av Svartisen glaciären till Mo i Rana. Vi var iväg i ca 14 dagar i högvintern och lyckades nå toppen.
Drabbades av mycket dåligt väder när vi tog oss tillbaka från Svartisen. Varmt och snöglåp och ett skidföre som inte var särskilt bra.
Året efter var jag med som ledare för en sommarexpedition till Svartisen, som TV filmades av ett team från Luleå, Vi var ca 20 deltagare som jag minns. Bland annat kartlade vi delar av ett större grottsystem och gjorde en sommarbestigning av toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar