Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

måndag 7 november 2011

Lyckad November jakt på Älg.

Vi har sedan ett tag ínlett ett samarbete med företaget
"Mitt i Naturen" . Det är främst exklusiv älgjakt med en eller ett par jägare och ett par bra hundar.
Det hela började med skjutprov på godkänd älgskyttebana, ett krav från vår sida, att minst brons märket klaras av. Det gick suveränt och vår gäst klarade provet. Vi tackar för den fina banan och dess medarbetare i Grums för hjälpen. Sedan var det genomgång av säkerhetsregler och hur man skjuter älg och i vilken ordning samt hänsyn till både andra jägare och hundar
Så var det jakt första dagen med 4 hundar som släpptes på olika ställen inom det stora jaktområdet. Flera fasta stånd, men älgarna lyckades i sista stund smita ut ur jaktområdet Det stabilaste ståndet släppte först när skytten var ca 130 meter från ståndet..
Nästa dag nytt område och här var det samma visa. Älgarna försvann ur jaktområdet.
Vi gjorde så ett sista försök,att släppa 2 hundar samtidigt från i stort samma startplats. 15 minuter efter släpp, fast stånd i ca 45 minuter. Eftersom vi vill vänta minst en timme innan man går fram till ståndet, fick älgarna ny fart och sprang ca 1000 meter norrut innan nytt fast stånd med två hundar kring sig. Vår gäst jägare fick då ensam smyga sig på ståndet och lyckades skjuta en älg helt perfekt.
Då jag själv passade ganske långt från skottplatsen blev det inga bilder eftersom mörkrt ganska snart kom,när älgen skulle fraktades ut till bilväg.
En lyckad jakt, ett lyckat arrangemang, en mycket nöjd gäst och en jakt värd som var glad när arrangemanget lyckades.
Kunden har redan beställt ny älgjakt nästa år för sig och ett par vänner som gästjägare.

Stort tack till företaget Mitt i Naturen för ett 100% perfekt arrangemang. Vi återkommer.

Som en kul upplevelse såg jag en lokatt unge kl 0545 springa över vägen ca 5 meter framför min bil vid Abborrtjärn på vägen mellan Risvken och Sillegårdsed

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar