Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

söndag 30 januari 2011

Den förberedda överlever.


I dag söndag landade sju flygplan, här vid Base Camp Risviken med tillsammans tolv piloter från Värmland. Arvika flygklubb hade ordnat en kortkurs i vinteröverlevnad. Vi gick igenom de viktigaste sakerna vid flygning vintertid, om man eventuellt skulle tvinga nödlanda. Vad man bör ha med sig i flygplanet av hjälputrustning, bra varma kläder m.m. och framför allt, att ha lämnat en färdplan till några som vet var man flyger och när man skall senast skall vara tillbaka.
Dessa kan larma om man har tvingats göra en "ute landning".
Vidare genomgång av personlig nödutrustning, signaleld för värme och ljus, att alltid stanna vid flygplanet och så STOP teorin som är
Stanna, Tänk, Organisera och Prioritera och vad detta betyder för att ha det skapligt tills man blir funnen.

Sol, vindstilla och en perfekt is gjorde, att alla kunde landa och starta i kanotviken. För min del ett par intensiva timmar i solgasset. Bra initiativ av ordförande för Arvika flygklubb,att ordna denna kortkurs, där man säkert lärde sig att "tänke efter före".

På måndagen blev det ett trevligt reportage i Nya Värmlands tidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar