Om mig

Mitt foto
Risviken, Sandvika, Årjäng, Värmland, Sweden
Jag heter Preben Mortensen. Varit aktiv med friluftsliv och kanot sedan 1956. Driver Nordmarkens Kanot Center AB med familjen strax söder Årjäng vid Västra Silen. Syftet med denna blogg är att du kan ta del av min vardag och de senaste äventyren och annat som rör aktivt friluftsliv. Gå till www.nordkanot.se så kan du se hela vårt program på Nordmarkens Kanot Center.

torsdag 25 juni 2009

"Räddningen" kom från ovan


Överlevnadsmarchen för de 34 engelska deltagare skedde i en intensiv hetta upp mot 28 grader. Många blev förvånade i morse när vi tog alla ryggsäckar och låste in dom dvs. alla startade endast med de kläder och eventuell utrustning de hade på sig och med i fickor. De ca 5 kilometerna avverkades på mellan 2 till 4 timmar med mycket fin kartläsning av de olika gruppledarna.
Vid framkomsten byggdes nödsignaler och signaleldar av mindre förmat beroende på aktuell väderlek Räddningskåren i Årjäng var underättad om övningen lika så SOS Alarm dvs 112 i Karlstad.
Vid 1900 tiden kom ett flyg SE FGZ som spanade efter kursen in från norr. Det var min gamla flyglärare Ingvar Langton som var inhyrd för ett "hitta "gruppen. Allt gick vägen. Signalerna var tydliga och ett "släpp" av information till gruppen kom från luften. Gruppen har fått ett "fallskärmssläpp" med nödutrustning ca 5-6 km söderut, vid Räckelspaden. Tyvärr drev skärmarna söderu !! Det var vi instruktörer som gömt dessa vid en tilltänkt övernattningsplats under morgondagen.
Så långt allt enligt planerna. Det återstår nu 48 timmar av slutövningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar